Program U fokusu: Hometactics
Vantakmičarska selekcija festivala Interakcija U fokusu i ove godine predstavlja kratke dokumentarne filmove iz različitih delova sveta okupljene oko jednog problemskog pitanja. Selektorka programa Nadica Denić, filmska istraživačica i kustoskinja sa sedištem u Amsterdamu, inspiraciju nalazi u pojmu kućnih taktika Marijane Ortege (In-Between, 2016) iz kog dalje razvija koncept: “Hometactics je kurirani program kratkih filmova koji istražuju snimanje u prvom licu kao preispitivanje pripadanja. Kako se snimanje u prvom licu može razumeti kao filmska praksa koja može preispitivati osećaj pripadnosti u svetu koji nam deluje preteće? Filmovi u ovom programu okreću se kameri u istraživanju pripadnosti autora, navodeći ih da proputuju razne gradove, zemlje, pa čak i kontinente.”
Tri filma selekcije – Čežnja za svetlom (Alba Kros Pelise, 2023), Više se nigde ne osećam kao kod kuće (Viv Li, 2020) i Unutrašnji organi Majke Zemlje (Ana Bravo-Perez, 2022) – intimno intonirana, promišljaju dom kao kategoriju koja stoji u večitoj tenziji spram geografskog prostora.
U devetodnevnoj poseti svojoj porodici u Pekingu rediteljka ostvarenja Više se nigde ne osećam kod kuće nudi na momente teskobne, na momente duhovite vinjete iz prazničnog života. Tekst superponiran na statične kadrove – scene sa roditeljima, prijateljima, bivšim partnerima – sumira razgovore, praveći ujedno misaonu i katkad ironijsku distancu od situacije. Kroz mesta, navike i odnose koji su joj bili bliski pre deset godina, kada se preselila u Belgiju, Viv Li evocira svoja pređašnja iskustva, ali ih vizuelno zamrzava: čini se da je distancu nemoguće premostiti. U Čežnji za svetlošću Alba Kros Pelisé razvija filmsku traku sa prizorima toplog kolorita, bogatih nežnim sentimentom. Izmeštanje je ovde ponajpre na tragu pronalaska Edena, povratka tlu kome autorka oseća da pripada, dok voice over potcrtava vitalističku fascinaciju suncem Barselone – suncem pod čijim zrakom kao da svaka slika dobija naročitu punoću. Unutrašnji organi Majke Zemlje putovanje je od Amsterdama do severa Kolumbije, na kom se čas snoliko, čas scijentistički precizno dokumentuje eksploatacija uglja. I dok narod Vaju Mma – Majku Zemlju percipira mitski, gotovo izvan-razumski, ali i blisko, za Zapadni svet ona je samo još jedan od resursa u službi čoveka. Tako i eksperimentalni, dezorijentišući kadrovi Majke Zemlje koja se otvara, puca, nad kojom se vrši radnja, stoje u opoziciji sa prizorima nalik na terenske snimke prekopavanja. Kako i koliko pripadamo kulturi, porodici, gradu, zemljinom tlu, neka su od pitanja kojima se rediteljke ove selekcije okreću, nasamo, u prvom licu jednine.
Treće izdanje Interakcija Festivala, posvećenog kratkim kreativnim dokumentarcima, biće održano od 20. do 26. avgusta u Letnjoj bašti Gradskog kulturnog centra u Užicu i od 21. do 25. avgusta u Bioskopu SKC Požega i Kulturnom centru Čačka.
Autorka teksta: Ana Filipović, kritičarka portala Filmoskopija.